TikTok: het zou een zonnig uithoekje van het internet moeten zijn. De missie van de app is ‘to bring joy’. In reclamevideo’s spoort Tiktok gebruikers aan het vooral gezellig te houden (‘keep it positive’). Het is de bedoeling dat je grappige dansjes of sketches maakt van hooguit een minuut, op bekende muziek.
TikTok is wereldwijd liefst 1,7 miljard keer gedownload – 1 miljoen keer in Nederland. Van die gebruikers zijn er 830 duizend tussen de zes en achttien jaar oud, volgens onderzoek van Multiscope.
Vorige week schreef NRC dat moderatoren van de app de afgelopen twee jaar maar weinig prioriteit gaven aan het tegengaan van ‘grooming’, digitaal kinderlokken. Kinderlokkers wijzen elkaar op video’s met nietsvermoedende kinderen in ondergoed, of op sexy geklede meisjes. Ze benaderen hen met ‘kan ik met je spelen?’ of met expliciet seksuele berichten.
Zit je dan, als ouder. Was je nét aan het genieten van het ontluikende creatieve talent van je zoon of dochter. Wat moet je nu? Lees het bij NRC.